وقتی کریستین لاگارد، مدیرعامل صندوق بینالمللی پول در ماه ژوئن به اجلاس سران G8 میرود، ممکن است روسری بر سر داشته باشد – اکسسوری مدی که با آن شناخته شده است و توجه بیشتری را به خود جلب میکند.
در واقع، بی بی سی اخیراً روسری را به عنوان “نماد قدرت جدید” برای زنان شناسایی کرده است.
درست است، همانطور که برخی شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک از مردان کراواتهای سرگرمکننده را برای جان بخشیدن به کت و شلوارهای تک رنگ انتخاب میکنند.
بسیاری از زنانی که در فضایی کار میکنند که نیاز به پوشاک تجاری محافظهکارانه دارد، روسری میپوشند تا رنگ و تمایزی به آن اضافه شود.
اما این روند چیزی جز “جدید” است. با نگاهی به تاریخ روسری ها در قرن 19 و 20، واضح است که جذابیت و قدرت روسری همیشه وجود داشته است – و همچنان ادامه دارد.
روسری ساده ترین شکل زینت است: یک تکه پارچه. یک لیتر چند لیوان است به همین دلیل، یکی از همه کاره ترین لوازم جانبی لباس است که برای قرن ها در فرهنگ های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می شود.
بسیاری از زنان مسلمان برای رعایت حیا روسری می پوشند، در حالی که خانم های در سنین خاص از روسری هایی با چین های مثلثی برای محافظت از کت های گران قیمت یا پیچیده استفاده می کنند.
رای برای زنان: روسری به عنوان یک بیانیه سیاسی. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن.روسری می تواند یک بیانیه سیاسی باشد و می تواند نشان دهنده وابستگی یا اعتقادات صاحب آن باشد.
جنگجویان صلیبی در اوایل قرن بیستم برای حقوق زنان از لباسهای خود برای ترویج اهداف خود استفاده میکردند و روسریهایی به رنگهای جنبش: سفید، سبز و بنفش به سر میکردند.
در طول جنگ جهانی دوم، روسری احساسات ملی گرایانه را نشان می داد. کاور مبل سلطنتی شرکت انگلیسی Jacqmar طرح هایی با شعارهای تبلیغاتی تولید کرد.
یکی از آنها عبارت “شانه به شانه” را بر روی نقشه انگلستان با نمادهای بریتانیایی و آمریکایی نشان می داد. طرح دیگری تقلید از دیوار پوشیده شده با پوسترهایی بود که از شهروندان می خواستند «به دفاع قرض بدهند» و «برای پیروزی پس انداز کنند».
یک مد شیک
اما در فرهنگ غربی، روسری بیشتر به دلیل استفاده از آن آموزش بستن روسری لاکچری به عنوان یک اکسسوری مد شناخته می شود، روسری که اولین بار در قرن نوزدهم محبوبیت گسترده ای به دست آورد.
- منابع:
- تبلیغات: